x
Logowanie
Email
Hasło
Załóż konto już teraz!
Co zyskuję zakładając konto?
  1. Dane zapiszesz tylko raz i przy każdym zakupie już gotowe je masz!
  2. Rejestracja dokonana? Więc historia Twych zakupów już Ci zawsze znana!
  3. Każdy chciałby rabat i gdy się tak stanie, każda z cen na stronie z automatu ulegnie zmianie!
Rejestracja
Imię i nazwisko*
Email*
Hasło*
Powtórz hasło*
*Akceptuję postanowienia regulaminu oraz polityki prywatności
Wyrażam zgodę na przesyłanie informacji handlowych od REVO SERVICES na podany adres email.
Mam już konto
Co zyskuję zakładając konto?
  1. Dane zapiszesz tylko raz i przy każdym zakupie już gotowe je masz!
  2. Rejestracja dokonana? Więc historia Twych zakupów już Ci zawsze znana!
  3. Każdy chciałby rabat i gdy się tak stanie, każda z cen na stronie z automatu ulegnie zmianie!
Wybierz swój pojazd aby wyświetlać części pasujące wyłącznie do niego
1
Wybierz markę
2
Wybierz model
3
Wybierz silnik
Informacja o przetwarzaniu danych osobowych

1. Wstęp

Chcąc dopasować nasze treści do Twoich potrzeb korzystamy na naszych stronach z technologii pozwalających nam zbierać Twoje dane osobowe. Pragniemy poinformować Cię co dokładnie zbieramy, dlaczego to zbieramy i czego możesz od nas oczekiwać.

2. Kto jest administratorem danych?

Administratorem Twoich danych osobowych jesteśmy my, tj.: REVO SERVICES z siedzibą w Woli Filipowskiej, ul. Chrzanowska 20, 32-065 Wola Filipowska, NIP: 5130208724, REGON: 362694054

W tematach dotyczących Twoich danych osobowych można się z nami kontaktować pod adresem biuro@revo-shop.pl

3. Jakie dane zbieramy?

Na potrzeby realizacji zamówień: Imię i nazwisko, adres dostawy, numer telefonu, adres email. Na wysyłkę newslettera i wiadomości z formularza kontaktowego: adres email. Podanie danych jest dobrowolne lecz niezbędne do realizacji zamówień czy założenia konta w sanym sklepie.

4. W jakim celu zbieramy powyższe dane?

  • Zbieramy dane zapisane w cookie w celu dopasowania treści do Twoich potrzeb. Pisząc o „treściach” mamy na myśli zarówno to, co publikujemy w naszym serwisie, jak również to, co wyświetlają Ci nasi partnerzy. Pisząc o „dopasowaniu” mamy na myśli uczynienie treści ciekawszymi dla Ciebie. Dane zapisane w cookie umożliwiają nam bowiem analizowanie twoich zachowań. Ich zbieranie jest oparte o wyrażoną przez Ciebie zgodę.
  • Abyśmy mogli założyć i prowadzić Twoje konto w naszym sklepie.
  • Aby wysyłać Ci newsletter
  • Abyśmy mogli zrealizować Twoje zamówienie
  • Zbieramy Twoje dane osobowe w celu personalizowania wyświetlanych Ci reklam i dostosowania do Twoich preferencji prezentowanych Ci treści marketingowych. Innymi słowy celem naszego działania jest profilowanie, a więc tworzenie na podstawie dostępnych nam informacji Twojego portretu. Dzięki takiemu wykorzystaniu danych możemy wyświetlić Ci reklamę, która Cię zainteresuje. Robimy to w oparciu o wyrażoną przez Ciebie zgodę.

5. Jak długo przechowujemy Twoje dane?

Twoje dane będą przechowywane w postaci umożliwiającej Twoją identyfikację nie dłużej niż jest to niezbędne do osiągnięcia celu przetwarzania.

6. Twoje prawa

W każdym momencie przysługuje Ci prawo wniesienia skargi do właściwego organu nadzoru. Tam, gdzie podstawą przetwarzania jest Twoja zgoda, możesz ją wycofać w każdej chwili. Aby to zrobić, wystarczy poinformować nas wysyłając wiadomość na adres email: biuro@revo-shop.pl. Pamiętaj jednak, że nie wpływa to na zgodność z prawem przetwarzania dokonywanego do momentu jej wycofania. Pamiętaj także, że masz prawo żądania dostępu do swoich danych osobowych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania. Dodatkowo możesz wnieść sprzeciw wobec przetwarzania, a także żądać przeniesienia danych. Aby to zrobić, wystarczy poinformować nas wysyłając wiadomość na adres email: biuro@revo-shop.pl.

7. Czy przekazujemy Twoje dane poza EOG?

Nie przekazujemy Twoich danych poza obszar Europejskiego Obszaru Gospodarczego (obejmującego Unię Europejską oraz Norwegię, Lichtenstein i Islandię). Jeżeli jednak w czasie naszej współpracy pojawi się potrzeba przekazania takich danych, dokonamy tego w zakresie, w jakim pozwolą nam na to przepisy prawa.

Oświadczenie

Wyrażam zgodę na umieszczenie moich danych osobowych w bazie danych REVO SERVICES z siedzibą przy ul. Chrzanowskiej 20, 32-065 Wola Filipowska, na ich przekazywanie upoważnionym podmiotom, a także na ich przetwarzanie zgodnie z art. 6 ust. 1 lit a) RODO (Dz.U.UE.L.2016.119.1 z dnia 2016.05.04) w zakresie, w jakim jest to niezbędne do realizacji Umowy, oraz do jej zabezpieczenia finansowego.

Zadzwoń i zamów!
Zadzwoń i zamów!
508 789 949
Infolinia czynna:
pn. - pt.: 8:00 - 18:00, sob.: 8:00 - 14:00
Twój koszyk
Trwa ładowanie
  • revo-shop.pl
  • Opisy części
  • Olej silnikowy - czym jest i jaką pełni rolę w silnikach spalinowych?

Olej silnikowy - czym jest i jaką pełni rolę w silnikach spalinowych?

| Redakcja | Ocena:
(5,00/5)
Olej silnikowy - czym jest i jaką pełni rolę w silnikach spalinowych?

Kiedy wymieniać olej silnikowy?

Olej silnikowy to jedna z najważniejszych cieszy, które wlewane są do jednostek napędowych Naszych pojazdów. Ważne zatem, aby olej silnikowy wymieniany był regularnie. Kiedy warto wymienić płyn? Jeszcze w latach 90 producenci zalecali, aby dokonywać tej czynności po przejechaniu 5 tys. km. Dlaczego tak mało? A no dlatego, że w tamtym czasie środki smarne i płyny eksploatacyjne były jeszcze niskiej jakości, a technologia tworzenia nie była tak doskonale opracowana jak obecnie.

Jeżeli silnik Naszego pojazdu cieszy się nienaganną opinią, olej można wymieniać co 8-12 tys. kilometrów lub po upływie roku. Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadkach silników, które mają już na swoim koncie uszkodzenia lub ich konstrukcja mechaniczna jest w jakiś sposób wadliwa. Wtedy wymiany warto dokonać co 7-10 tys. kilometrów. Taka granica tyczy się także tych samochodów, które pokonują wiele km na autostradach lub pod dużymi obciążeniami. Mimo iż wszystko działać może bez zarzutu, warto co 2-3 tankowania sprawdzić poziom oraz wygląd płynu.

Zdarzają się sytuacje, kiedy nie patrząc na ilość przejechanych km oraz na wskazania producentów należy natychmiast dokonać wymiany oleju na nowy. Do takich przypadków zaliczają się: awaria uszczelki pod głowicą, gruntowny remont silnika, jak również przegrzanie cieczy. Pamiętajmy także, że jeżeli nabywamy auto używane, nie warto wierzyć na słowo. Zaraz po kupnie należy wlać świeży olej. Unikniemy w ten sposób przykrych zdarzeń na drodze i niechcianych awarii. Olej to kluczowy płyn w Naszym samochodzie. Im lepsza jakość płynu tym lepiej pracują takie grupy elementów jak np. krzywek wałków rozrządu, wariatorów czy hydraulicznych popychaczy zaworów. Wniosek jest jeden - nie warto oszczędzać przy kupnie oleju silnikowego, a także warto pamiętać o jego systematycznej wymianie.

Dodatki stosowane w olejach silnikowych

Olej silnikowy jest wysokiej jakości wtedy, gdy posiada odpowiednie właściwości. Pozyskuje się je poprzez dodanie do baz olejowych specjalnie dobieranych dodatków uszlachetniających. Należą do nich: dyspersanty, modyfikatory lepkości oraz depresatory, emulgatory i przeciwutleniacze. Każdy z nich dodawany jest do danego oleju w różnych proporcjach i stężeniach, w zależności od przeznaczenia płynu czy wymagań określonego producenta.

  • dyspersanty - są najliczniejszą grupą dodatków. Istotne szczególnie dla kierowców samochodów wyposażonych w silnik Diesla, ponieważ odpowiadają za ograniczanie łączenia się sadzy w duże, nieprzychylne silnikowi skupiska. Zapobiegają również zatykaniu się kanałów olejowych.
  • modyfikatory lepkości - normują lepkość oleju w wysokich temperaturach. Tworzone są tak, aby przez długi czas zachować dużą odporność na zjawisko ścinania polimerów podczas pracy oleju w silniku. Jest to bardzo istotne, ponieważ to właśnie od tej wytrzymałości zależy, czy olej jest odpowiedni na długie trasy.
  • depresatory - hamują zjawisko wytrącania się parafiny z olejów mineralnych. Zapewniają tym samym odpowiednią płynność oleju podczas jego pracy w niskich temperaturach.
  • emulgatory - wiążą cząsteczki wody i sprawiają, że odparowują one na zewnątrz układu.
  • przeciwutleniacze - inaczej dodatki zapobiegające utlenieniu się formulacji olejowej. Skład przeciwutleniaczy musi być jednak odpowiednio zbilansowanym, skutkiem użycia zbyt dużych proporcji przeciwutleniaczy względem innych dodatków może być ich negatywny wpływ na resztę składników oleju.

Oprócz wymienionych powyżej rodzajów dodatków, stosowanych w olejach, jest jeszcze jedna grupa - dodatki antykorozyjne. Jak można domyślić się po nazwie, przeciwdziałają powstawaniu zjawiska korozji, tłumiąc działanie sprzyjających temu procesowi związków kwasopochodnych. Im dłuższy okres pracy silnika i oleju, tym mniejsza skuteczność tego rodzaju dodatków, dlatego warto pamiętać o regularnej wymianie.

Oznaczenia i klasyfikacje

Wielu kierowców ma problem w rozróżnianiu rodzajów olejów oraz zrozumieniu poszczególnych oznaczeń na butelkach. Oprócz podziału na oleje mineralne, syntetyczne oraz półsyntetyczne, istnieje jeszcze inny rodzaj klasyfikacji - jakościowa, a także na podstawie czynnika, jakim jest lepkość.

SAE, czyli klasyfikacja lepkości

Lepkość to nic innego jak wielkość która określa łatwość przepływu oleju w określonych warunkach (temperaturze). Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji (SAE) wyodrębnia aż 14 różnych klas lepkości:

  • 6 zimowych - oznaczane są za pomocą cyfry przed literą W np. 20W, 15W
  • 8 letnich - cyfry znajdują się po literze ( W12, W16 itd.)

Litera W jest wartością stałą w oznaczeniu, dlatego przy wyborze odpowiedniego oleju główną uwagę przykuwa się do wartości liczbowej. Mówi ona o zdolności rozpoczęcia pracy silnika w temperaturach poniżej zera. Warto wiedzieć, że klasyfikacje letnie ustalane są na podstawie maksymalnej lepkości, która jest osiągalna przez olej w temperaturach minusowych. Przy precyzowaniu letnich natomiast brane jest pod uwagę, maksymalna i minimalna lepkość w temp. 100 stopni oraz minimalnej w temp. równej 150 stopni.

Klasyfikacja wg API

Amerykański Instytut Nafty stworzył dodatkową klasyfikację, a informacje znajdujące się na etykiecie dotyczące tego podziału, dotyczą wymagań jakościowych, jakie przez dany płyn są spełniane. Fundamentalnym podziałem jest segregacja na silniki benzynowe ( litera S) oraz silniki Diesla ( litera C). Po pierwszej literze oznaczającej rodzaj silnika pojawia się druga litera mówiąca o normie właściwej danego oleju. Co ciekawe i ważne - im dalsza litera alfabetu występuje jako druga, tym klasa oleju jest wyższa, a więc jest on lepszy. Tak np. olej o oznaczeniu SD będzie lepszym wyborem niż olej, który na etykiecie posiada symbol SC. Przykładowymi oznaczeniami w klasyfikacji API są m.in SG, SH, SC, SD. Kierowcy ciężarówek mają do czynienia już z nieco innymi oznaczeniu, ponieważ oleje do silników wysokoprężnych na butelce mają symbol w postaci kombinacji liter i cyfr (np. CF-2). Wszystko dlatego, że w olejach tego typu wyróżnia się jeszcze inne normy. Pamiętajmy, aby unikać dolewania do naszego silnika płynu o niższej normie, a więc co za tym idzie - posiadające gorsze parametry. W ten sposób wpłyniemy na szybsze wyeksploatowanie się silnika oraz uszkodzenia jednostki napędowej.

Klasyfikacja ACEA

Poza SAE i API warto przyjrzeć się bliżej jeszcze jednemu rodzajowi podziału, jakim jest ACEA. Jest to również podział dotyczący jakości olejów, niemniej jednak w tym przypadku klasyfikowanie dokonane jest w oparciu o konkretne testy, jakie wykonują producenci samochodów, tj. Ford czy Mercedes Benz. Dzięki takim testom możliwe jest wdrażanie optymalnych rozwiązań i tworzenie wysokiej klasy olejów, dostosowanych pod konkretne modele pojazdów. Na etykiecie może pojawić się litera C odnosząca się do olejów o niskiej zawartości popiołów siarczanowych ( LowSAPS) oraz E, która oznacza, że mamy do czynienia z olejem do samochodu ciężarowego z silnikiem wysokoprężnym. Samochody osobowe wyposażone w silnik benzynowy na swoim oleju będą mieć literę A a z silnikiem Diesla, literę B. Litera C natomiast pojawi się na etykietach olejów, które stosowane są do silników posiadających filtry cząstek stałych. Jakość oleju będzie tym lepsza, im większa będzie cyfra towarzysząca oznaczeniu liczbowemu.

Dobór odpowiedniego oleju to kluczowa sprawa, tym bardziej jeśli chcemy jak najdłużej utrzymać nasz silnik w dobrej kondycji. Warto zatem znać podstawowe podziały i oznaczenia, aby bez problemu dobrać najlepszy płyn.

Oleje longlife

Coraz bardziej popularne wśród kierowców (zwłaszcza tych pokonujących wiele km na autostradach) są oleje typu longlife. Ze względu na sporą ilość pokonywanych kilometrów istnieje częsta konieczność wymiany oleju na nowy, dlatego też niektórzy właściciele samochodów decydują się na wydłużenie czasu pomiędzy kolejnymi zmianami tego płynu eksploatacyjnego. Odpowiedzią na to są istniejące na rynku oleje, w skład których wchodzą dodatki ulepszające olej w kwestii właściwości i parametrów smarowania, czyli właśnie longlife (z ang. długie życie).

Temat jest dość kontrowersyjny, oleje tego rodzaju mają swoich zwolenników, ale i przeciwników. Co prawda, mówi się, że wydłużają okres żywotności nawet do 30 tys. km, ale oprócz polecających znajdują się także tacy, którzy biorą to jako zwykły chwyt reklamowy. Zwłaszcza, że nabycie takiego oleju do tanich nie należy. Jaka jest prawda? Przyjrzyjmy się najczęściej zadawanym pytaniom i poznajmy odpowiedzi eksperta.

Wiele osób zastanawia się czy oby na pewno oleje te różnią się czymś od zwykłych. Testy prowadzone w profesjonalnych laboratoriach rozwiewają wszelkie wątpliwości - zwykły olej to nie olej longlife i na odwrót. Oleje longlife rzeczywiście zawierają dodatki uszlachetniające olej lub w dużym stopniu wpływające na jego wydajność. Do takich należą m.in składniki z grupy LowSaps - czyszczące wnętrze silnika pojazdu czy przeciwdziałające procesowi utleniania się oleju. Słysząc o longlife lub rozmawiając z kimś o takich olejach niejednokrotnie usłyszymy - "bez problemu możesz zakupić do swojego auta". Czy oby na pewno? Czy taki olej faktycznie nadaje się do każdego rodzaju pojazdu? Otóż nie zawsze. Kluczową sprawą jest tutaj wcześniejsze zapoznanie się z bezpośrednimi zaleceniami producenta. Nie każdy model i nie każdy rodzaj silnika "akceptuje" longlife'y. Nie dajmy się zwieść hasłom typu " z longlife'm przejedziesz ZAWSZE bez problemu 30 tys. km. Słowo "zawsze" w nadmienionym sloganie napisane jest z wielkich liter nie bez powodu - to ono jest tutaj największym przekłamaniem. Otóż nie - NIE ZAWSZE. Wpływ na to jak przebiegnie taka podróż ma przede wszystkim obecny stan jednostki napędowej, teren, po których przemieszcza się pojazd czy sposób, w jaki swój samochód użytkujemy.

Każdy olej narażony na wysokie temperatury i wysokie obciążenie (nowoczesne turbodoładowane silniki o małej pojemności skokowej) zużywa się i niezależnie jakie dodatki zastosujemy, czy to będzie longlife, czy zwykły olej, jego trwałość jest ograniczona. Podwojenie okresu między wymianą oleju to zdecydowanie spora przesada, dodatki zastosowane w tych olejach faktycznie podnoszą jego odporność na stażenie się i zużywanie, ale z pewnością nie dwukrotnie, dlatego warto zachować zdrowy rozsądek i wymieniać olej nie koniecznie tak jak przewiduje producent samochodu.

Oleje Low SAPS, czyli niskopopiołowe - co to takiego?

To pojęcie doskonale znane jest zapewne posiadaczom wszystkich nowoczesnych diesli, ponieważ głownie do tego typu pojazdów zalecane jest stosowanie tego rodzaju oleju. Czym jest zatem olej Low SAPS? Dodatki uszlachetniające wchodzące w skład oleju, takie jak np. cynk czy siarka, w czasie wypalania DPF spopielają się. Skutkiem tego jest powstawanie bardzo trudnych do usunięcia popiołów siarczanowych. To właśnie w odpowiedzi na ten problem powstała grupa olejów Low SAPS. Są produkowane na bazie nowej technologii dodatków uszlachetniających, które zawierają mniej tego typu pierwiastków. Dzięki temu okres żywotności filtra DPF ulega znacznemu przedłużeniu. Taki system produkcji jest obecny na rynku już ponad 10 lat, a dodatki zawierające ograniczoną ilość wapnia, siarki, fosforu i cynku wpływają bardzo korzystnie na jakość oleju, dopasowując się tym samym do wszechobecnych standardów rynku i wymagań Klientów. Technologie nieustannie podlegają modyfikacji i są udoskonalane, przez wzgląd na coraz trudniejsze warunki, w jakich zmuszony jest pracować silnik naszego samochodu. Stosowanie wysokopopiołowych olei nie wyrządzi krzywdy filtrowi cząstek stałych natychmiast, niemniej jednak skróci jego okres działania aż o połowę! Zapchany filtr wymaga już tylko wymiany na nowy w profesjonalnym warsztacie.

Podział olejów Low SAPS

Europejskie Stowarzyszenie Konstruktorów Samochodowych podzieliło grupę tych olejów na 4 inne podgrupy:

  • ACEA C1 - lekkobieżny olej (przeznaczony do średnich przebiegów, zaleca go m.in Mazda, Ford)
  • ACEA C2 - lekkobieżny olej (do przebiegów dłuższych)
  • ACEA C3 - olej o małym wpływie na oszczędność zużycia paliwa (nadaje się większości silników najbardziej znanych marek tj. BMW, VW czy Toyota.)
  • ACEA C4 - (niska zawartość pierwiastków SAS, podwyższony fosfor, zalecany do Renault czy Nissana w Dieslu)

ACEA C1 i ACEA C2 różnią się miedzy sobą przede wszystkim zawartością pierwiastków SAPS. C1 ma bardzo niską ich zawartość, natomiast C2 średnią.

Oleje silnikowe do samochodów ciężarowych

Przy olejach produkowanych specjalnie do samochodów ciężarowych w głowie wielu kierowców zapewne rodzi się pytanie: czy różnią się czymkolwiek od olejów przeznaczonych do osobówek? Czymkolwiek to mało powiedziane - różnica jest spora, ponieważ mowa tu o wielu istotnych parametrach. Oczywiste zatem jest, że absolutnie niewskazanym zabiegiem jest używanie tych dwóch rodzajów olejów naprzemiennie. Silniki znajdujące się w ciężarówkach ochrania się w zupełnie inny sposób, a na ich zużywanie i okres eksploatacji wpływają nieco inne elementy.

Na czym zatem dokładniej polegają różnice pomiędzy tymi olejami?

Na początku, mówiąc o rozbieżności, wspomina się przede wszystkim skład chemiczny. Każdy olej zawiera tzw. przeciwutleniacze i jeśli mowa o zestawieniu olejów do ciężarówek i pojazdów osobowych - ich rola jest zupełnie inna. W osobówkach związki te spełniają funkcję, która polega na zwiększaniu odporności jednostki napędowej na przeciążenia spowodowane wysokimi temperaturami. Natomiast w ciężarowych ich obowiązkiem jest zapewnić silnikowi pojazdu wytrzymałość w sporych przerwach, które są pomiędzy kolejnymi wymianami płynu eksploatacyjnego. Kolejna kwestią różniącą te dwa oleje między sobą jest obecność w każdym z nich tzw. dyspersantów. To substancja, która hamuje proces zbijania się cząsteczek sadzy w duże zgrupowania. Takie skupiska sadzy mogą być przyczyną szybszej eksploatacji poszczególnych, ważnych części silnika. Poprzez wzgląd na fakt, że olej w samochodach ciężarowych zużywany jest większy stopniu, a co za tym idzie - osadzającej się sadzy jest znacznie więcej - ilość dyspersantów również jest większa. Samochody ciężarowe pokonują bardzo długie dystanse, dlatego stosowany do nich olej ma zapewnić ochronę podczas sporych obciążeń i trudnych warunków pracy.

dotpay - Banki współpracujące
Partnerzy